Tuesday, 15 July 2014

Resepi :Sambal Bendi Bilis

 




 

Resepi : Sambal Bendi Bilis

Bahan bahan :

10-15 tangkai cili kering dikisar
1 bawang besar dikisar sekali bersama cili kering
10 bijik bendi *bendi orang panggil apa ek*
segenggam ikan bilis * Dik An guna ikan bilis yang kecik tu*
garam gula secukup rasa

Cara-cara

1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing.
2. Selepas angkat ikan bilis masuk kan cili yang telah dikisar tadi.
3 . Biarkan pecah minyak , dah sampai agak kering sedikit , perasakan dengan garam gula.
4 . Masuk kan bendi , biar seketika masuk kan ikan bilis yang digoreng.
5 . Siap untuk dihidangkan !

*** garam tak letak pun takpe sebab ikan bilis dah masin***

16 comments:

  1. waaa sedapnya terasa sampai ke tekak... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hikhik yelah tu akak hehe...

      Delete
    2. nak try laaa..nmapak sedapp

      Delete
    3. Sedap syira hehe :) dengan rangup2 ikan bilis tu lagi hehe...

      Delete
  2. Perut sakit la..takleh mkn sambal dah skrg ni. Huhu

    ReplyDelete
  3. Sesesedapnyee.. Banyak resepi kat dalam ni.. Rajin sungguh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka masak jadi suka jugak kumpul resepi hehe !

      Delete
  4. aishhh sdpnya la dik an nakkk :D

    ReplyDelete
  5. wahh.. tak pernah lagi try sambal bilis campur bendi. hehe.. ^^

    ReplyDelete
  6. nmpak sedap je nih.. tak pernah lg buat sambal bendi dgn bilis..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. try lah buat...memang sedap hehe :)

      Delete

Teghima Kasih Sudi Komen di Dik An's Story.
Komen-komen yang membina amat Dik An hargai.
Setiap komen In Shaa Allah akan Dik An balas.