Friday, 20 June 2014

Resepi : Udang Goreng Serai

 
 

Udang Goreng Serai 

Benau benau nya macam udang goreng biasa je cuma Dik An tambah serai je ehehe :)

Resepi Udang Goreng Serai :

Bahan-bahan :

Udang ( Dik An guna dalam 15-20 ekor )
2 batang serai * diketuk*
1 bijik bawang besar *dipotong bulat*
1 bijik tomato
3 tangkai cili api. ( nak pedas boleh letak lebih )
1 tangkai cili merah. (dihiris)
2 tangkai cili hijau ( orang utagha kata cabai muda )*dihiris*
sedikit garam
sedikit serbuk knor pasti sedap
sedikit kunyit

Cara-cara :
1 . Gaulkan udang bersama garam , knor pasti sedap dan kunyit.
2. Gorengkan udang separuh masak. Angkat dan ketepikan.
3. Guna minyak dan kuali yang sama , lepas angkat je udang masuk kan serai dan cili api yang telah di ketuk.
4 . Lepas aroma serai dah berbau masuk kan udang yang digoreng tadi.
5. Lepastu masuk kan bawang besar , tomato , cili merah dan hijau.
6. Siap untuk dihidangkan !

** selamat mencuba**

14 comments:

  1. Fuhh..aroma dia..sampai ke sini. :D

    ReplyDelete
  2. Wow sedapnya tengok.. tiba-tiba lapar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa je...mcm goreng biase2 je tu hehe...

      Delete
  3. laparnye bila tengok udang goreng serai nie.. padahal dah bekpes td..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe biasa lah tu akak...kak fiza suka udang ehh ?

      Delete
  4. sedapnya. wife suka udang. p psr borong sggp keluar duit utk beli udang yg dia suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dapat udang yang fresh baru naik dari laut tu lagi sedap hehe

      Delete

Teghima Kasih Sudi Komen di Dik An's Story.
Komen-komen yang membina amat Dik An hargai.
Setiap komen In Shaa Allah akan Dik An balas.