Wednesday, 4 June 2014

Resepi Bubur Kanji

 
  

Kat entry SINI Dik An ada upload gambar dan Dik An letak tajuk Moi Sup kan ?
Sebenarnya ini adalah bubur kanji , dan kebetulan ada sup hayam lebih soto semalam maka Dik An makan dengan bubur kanji lalu menjadi lah ia Moi Sup .

Kenapa panggil bubur kanji itu Dik An tak tahu , since Dik An kecik lagi parents memang akan buat bubur kanji ni terutama di bulan puasa. Kanji ni lebih kurang macam bubur nasi yang biasa je cuma nya letak santan . Baru lah sedap terasa lemak manis berkrim gituu ^_^

Meh kita tengok resepi. 

Bahan-bahan :

4 kepoi ( cawan) beras 
2 batang serai ditumbuk kasar
halia besar ibu jari ditumbuk kasar
lobak merah dipotong memanjang
sedikit isi ayam
sedikit udang
sedikit daging ( kalau nak )
4 cawan air
santan Rm 3 hengget 
Garam secukup rasa
bawang goreng
daun bawang
ikan bilis goreng

Cara-cara :

1. Rebuskan beras dengan 4 cawan air , serai , dan halia . 
2 . Bila beras dah kembang masuk kan santan . Kacau sebati santan tu . 
3 . Masuk kan isi ayam , udang dan daging dan jugak lobak merah .
4 . Bila dah masak segala ayam udang daging tu boleh perasakan dengan garam.
5 . Imbangkan rasa garam dan lemak santan . Kalau kurang lemak boleh tambah santan lagi . 
6 . Siap boleh dihidang bersama daun bawang , ikan bilis dan bawang goreng .

Nota kaki : Makan bersama sup ayam pon sedap jugak . Tapi mama Dik An kata bubur kanji ni tak sesuai untuk bayi 6 bulan -12 bulan tu sebab ada santan .

Nota kaki kedua : Kalau takdop sup tabur serbuk lada hitam pun sedap !

Nota kaki ketiga : Selamat mencuba !




20 comments:

  1. thanks dik an .. berkongsi resepi ..

    ReplyDelete
  2. saya kalau bubur pon boh santan...tapi panggil bubur lambuk..haha...emmm yekot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..bubur lambuk pun ada diorang letak santan kan...tggu bulan puasa nnti mesti selalu ada orang hantar bubur lambuk kat umah hehe...

      Delete
  3. Tiap2 mnggu msk bubur nasik. Hehe

    ReplyDelete
  4. Buh ikan rebus ngan lada hitam jd bubur lambuk trg..mmg sedap dik an!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan rebus tu amik isi dia makan dengan bubur macam tu je eh akak ?

      Delete
  5. bubur letak santan.. 1st time dengar bubur kanji nie... terima kasih Dik An kongsikan resipi nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. firts time eh kak fiza...sama-sama akak :)

      Delete
  6. salam kenal..singgah dr segmen mialiana.. nmpk sdap!nak try la nnti tp xleh msokn udang..alergik..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal hehe... mekasih...udang semua tu ikut citarasa masing2 hehe..macam dik an kadang letak kadang tak hehe...

      Delete
  7. Dtg singgah follow blog ni #791 :)
    jemput bw blog Aisyah..hehe
    http://mydreamhigh123.blogspot.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih Aisyah...in shaa Allah nnti Dik An singgah ye...

      Delete
  8. favourite ni.. tp syg bila buat hubby langsung xlayan.... sedih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe hubby akak tak suka ke ...alaaa takmau sedih2 kak. Maybe bukak peberet dia :)

      Delete
  9. Bubur kanji memang kena masukkan santan ya ? Kalau tak masukkan takpe ke eah?

    ReplyDelete

Teghima Kasih Sudi Komen di Dik An's Story.
Komen-komen yang membina amat Dik An hargai.
Setiap komen In Shaa Allah akan Dik An balas.