Friday, 19 July 2013

Chicken Adobor



salam petang , dah masak ke ? Dik An sudah tapi sejenis ni yang laen suma beli petang nnati , gila semangat masak awal2 kan haha , kang masak lambat2 tak boleh ikuy g bazar huhu , tinggal nak buat kuih buah melaka je jap lagi. Harini Dik An masak resepi yang Dik An ambil dari rancangan ketuk-ketuk ramadhan , CHIKCKEN ADOBO tapi Dik An olah2 sikit hihi.. senang dan cepat je buatnya ye, bahan dia pun senang je..jom tengok :)


ayam yang dipotong2 dan diperap bersama 3 sudu sos tiram ,3 blackpaper , 1 sudu kicap manis , 1 sudu kicap pekat dan 2 sudu madu. Dik An perap selama 1 jam.


6-8 ulas bawang putih yang ditumbuk kasar dan satu bijik bawang besar.

panaskan minyak dan masuk kan bawang putih.

bila bawang dah wangi and garing masuk kan ayam yang telah diperap tadi , biar sampai garing2 siket..

dia ikut cita rasa korang , nak goreng garing pun boleh nak tambah air pun boleh , Dik An tambah air sebab  amani nak kuah katanya , bila dah agak garing ayam or dah agak masak boleh lah tambah kan secawan air dan masuk kan bawang besar. Siap untuk di hidang...

Kesimpulan dia bagi Dik An dia lebih kurang ayam masak blackpapper lah kan , dan kelainan nya CHICKEN ADOBOR ni dia tak masuk madu TAPI Dik An masuk kan madu , dia tak masuk bawang besar TAPI Dik An masuk kan bawang besar . Tu je kelainan dia yang Dik An olah , Dik An kan suka melawan resepi hikhik :D 

Sekian,wassalam..

terima kasih daun keladi,
datang dan baca lah lagi blog ni kalau sudi :)




4 comments:

  1. wah nampak menarik ni, boleh cuba ni...

    ReplyDelete
  2. nampak menarik rasanya belum tau lagi sebab posa kan ekekeke : D sila lah cuba sis hehe :)

    ReplyDelete
  3. kadang2 syok reka2 resepi ni=D

    ReplyDelete
  4. Awak ditag :D http://rainyshiningshinee.blogspot.com/2013/07/segmen-review-by-ieyra-ghani.html

    ReplyDelete

Teghima Kasih Sudi Komen di Dik An's Story.
Komen-komen yang membina amat Dik An hargai.
Setiap komen In Shaa Allah akan Dik An balas.