Thursday, 11 April 2013

Ayam Halia + Telur

Assalamualaikum...

harini nak share resepi lagi...dah pnah tunjuk gambarnya tapi tak pernah share resepi lagi kat blog ni,dan kali ni pun ada kelainan sikit sbb tambah telur..hehe...hari2 entry pasal resepi dah bertukar menjadi blog masakan kah ? siap ada kengkawan yg tanya ''hang nak kahwin dah ke dok belajar masak''...owh tidak sama sekali,masih kanak-kanak ribena lagi ye,mana boleh kawin..lagipun tugas kat umah mmg kena masak kalau hari yg mak ayah bekerja..dan lagi satu saya mmg MINAT maen masak-masak ni tau :)
okey let's see the recipe :D

bahan-bahan yg diperlukan ialah 6 ulas bawang putih yg ditumbuk kasar,seinci halia yg dirincik halus memanjang cam gmbar tu haaa,sebijik telur hayam,3 sudu sos tiram dan hayam yg dipotong kecik2 diperap bersama lada hitam dan lada sulah...

cili merah yg dipotong..kalau ada cili padi lagi sodap tp stok cili padi dah habis,takpe guna je apa yg ada...hehe,ni pun untuk kasi meriah je..

okey...mula2 panaskan minyak..sikit je minyak nya,kang bnyak2 berminyak pulak masakan korang..bila minyak dah panas masukkan bawang putih yg ditumbuk kasar tadi...bila bawang dah keperangan masukkan pulak halia...kemudian bila halia pun dah wangi je baunye masukkan ayam yg telah diperap tadi...
nampak je ayam dah berubah warna masuk kan sos tiram..kacau bg sebati masuk kan pulak secawan air...biar mendidih.

bila dah mendidih tu masukkan satu sudu tepung jagung,tujuan nak kasi kuah pekat...kalau korang taknak kuah pekat,nak cair2 je tak payah lah letak tepung jagung ni,lepastu kacau smpai larut dan sebati pecahkan telur dalam masakan ni dan kacau biar telur tu hancur..last sekali masukkan cili merah..
tutup api dah siap..senang je kan ? :)

taraaaa dah siap my ayam halia with telur...ni kalau makan dengan kotiaw pun sedap,jadi kotiaw ladna..
tp kalau nak wat kotiaw ladna betol2 kena upgrade bahan lah mcm tambah udang,sotong,sayur mayur semua..

silalah mencuba...senang dan cepat je wat dia..
sampai sini saja..
sekian wassalam :)

p/s : halia tu korang jangan lah lebihkan halia dari hayam tau,tu karang dah jadi halia masak hayam ekekeke :D


.




No comments:

Post a Comment

Teghima Kasih Sudi Komen di Dik An's Story.
Komen-komen yang membina amat Dik An hargai.
Setiap komen In Shaa Allah akan Dik An balas.