Wednesday, 13 March 2013

resepi kek coklat kukus :)

Assalamualaikum..


rajin pulak kan update tgah2 malam2 mcm ni..entry ni special untuk dayah sbbnya dia nak resepi kek coklat ni..meh cikgu ajar kamu ye dayah huhu..


saja selitkan gmbr dayah...:)

resepi dia sangat mudah..meh kita tgok bahan2 dia ye..

  • 1 cawan planta
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu cair
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh bicabornate soda *aku letak sikit je,ujung2 camca camtu je*
  • 3 biji telur
cara-cara pembuatan ::

  • mula2 panaskan periuk,kalau nak guna kuali makesure kuali tu 'dalam' ye..lepastu masuk kan planta dan gula..kacau sampai gula larut tau..*jgn kasi hangit or berketul2 tau*
  • bila gula dan planta dah sebati masukkan serbuk koko..kacau smpai sebati jugak.
  • lepastu masukkan susu cair.kacau2 sikit tutup api.
  • masuk susu pekat kacau2 lg.
  • lepastu pukul telur dgn esen vanila smpai kembang smpai naik buih2 mcm tu masukkan ke dalam adunan td.
  • lepastu ayak tepung,baking powder dgn bicarnonate soda tu..
  • masuk kan dalam adunan sikit demi sikit. Kcau jgn smpai berketul2.
  • lepastu masukkan adunan dalam loyang yg dah sapu planta.
  • kukus selama 1 jam :)
untuk topping pulak senang je..guna kaedah mcm kat atas jugak cumanya smpai susu pekat tu je.

  • mula2 panaskan periuk,kalau nak guna kuali makesure kuali tu 'dalam' ye..lepastu masuk kan planta dan gula..kacau sampai gula larut tau..*jgn kasi hangit or berketul2 tau*
  • bila gula dan planta dah sebati masukkan serbuk koko..kacau smpai sebati jugak.
  • lepastu masukkan susu cair.kacau2 sikit tutup api.
  • masuk susu pekat kacau2 lg.
taraaa ni lah hasilnya..cuma yg ni aku tukar kan jd cupcake..

yummy !!

senang dan mudah je buat dia..to dayah nnti balik cuti midsem ni kalau jadi buat ini kek sila2 lah antar ke rumah aku sikit ye haha..
 selamat mencuba dayah ! bubye :)

p/s : kat atas tu tngah malam kan..sbb wat entry ni smlm..harini edit2 skit baru post wakaka :D

No comments:

Post a Comment

Teghima Kasih Sudi Komen di Dik An's Story.
Komen-komen yang membina amat Dik An hargai.
Setiap komen In Shaa Allah akan Dik An balas.